Ezen a héten ezzel a viszonylag régebbi (már amennyire régi tud lenni egy pd rendszer) cikkel zavarom az állóvizet. Kicsit száraz a "kívülállóknak", de akit érdekel a téma annak akár csemege is lehet. Mmm, finom cuki!
A személyautók adagolóporlasztójáról, azaz a Pumpe-Düse-ről legtöbbünknek a Bosch fejlesztésű befecskendező-rendszer és a Volkswagen konszern dízel-motorjai jutnak az eszünkbe. Az autós köztudatba beépítendő tárgyaljuk a következőkben a másik, a Rover cég saját fejlesztésű, TD5 névre hallgató, Lucas befecskendezőkkel szerelt motorját, pontosabban annak is a tüzelőanyag-rendszerét.
A szigorodó környezetvédelmi előírások a Rover fejlesztőit is arra késztették, hogy a jól bevált 200 TDI és 300 TDI motorjaikat lecseréljék. Így kezdődött meg 1993-ban az új dízel-erőforrás fejlesztése, melyet aztán a BMW, a ’94-es tulajdonos váltást követően, már egyértelműen az új Land Rover 4x4 motorjának szánt.
A soros, öthengerű, 2498 köbcentis, turbófeltöltéses, közvetlen befecskendezésű dízelmotorokat szériában 1999-től az Angliában épülő Discovery és Defender modellekbe szerelték, a Lucas által fejlesztett Unit Injector, adagolóporlasztó rendszerrel. Már az ún. PRE EU3 (Euro2 normának megfelelő) modelleknél elért 1560 bar-os maximális befecskendezési nyomás is ugrásszerű növekedést jelentett a korábbi 600 bar-os (300 TDI) maximális értékhez képest.
A tüzelőanyag-rendszer: A. PRE EU3 modell, 1. nagynyomású lépcső (4 bar),
2. alacsonynyomású lépcső (0,75 bar), 3. durva szűrők, 4. szivattyú, 5. tüzelő-
anyagszivattyú-egység, 6. 0,75 bar-os visszafolyó ág (szűrőtől), 7. 0,75 bar-os
kilépő ág (szűrőbe), 8. 4 bar-os kilépő ág (hengerfejhez), 9. szűrőszellőztetés
csatlakozója, 10. tüzelőanyag-szűrő, 11. vízérzékelő, 12. tüzelőanyag-hűtő,
13. nyomásszabályzó egység (EU3 modelleknél), 14., 16. adagolóporlasztó,
15. nyomásszabályzó egység (PRE EU3 modelleknél)
Mit rejt a tüzelőanyag-tartály?
A 95 literes HMW-HDPE (High Molecular Weight - High Density Polyethylene) tartályban található az elektromos, kétlépcsős, görgőcellás tüzelőanyagszivattyú-egység, mely magában foglalja a gázolajszint-mérőt is. A gyújtás ráadása után a szivattyú működésbe lép, ám ha a motor három percen belül nem indul el, a motorirányító-egység lekapcsolja („time-out” állás). A számláló a gyújtás újbóli ráadása után természetesen újra indul. Erős ütközésnél, karambolnál az ún. ütközéskapcsoló (motortér tűzfalán található) leállítja a szivattyú energiaellátását.
A kétlépcsős tüzelőanyag-szivattyú első lépcsőben (30 dm3/h térfogatáram mellett) a gázolajat 0,75 bar nyomással keresztülnyomja a tüzelőanyag-szűrőn, mely a tartályon kívül helyezkedik el. A megszűrt tüzelőanyag visszatér a szivattyú második lépcsőjébe, ahonnan aztán 4 bar-ral (180 dm3/h térfogatáram mellett), másodszor is kilépve a tartályból, a hengerfejbe jut. A szivattyú maximális áramfelvétele 15 Amper, 12,5 Volt feszültség mellett. A gázolajszintmérő kivezetésein mérhető feszültségérték változását, egy potenciométer ellenállásának változtatásával valósítja meg. (Teli tartályhoz tartozó ellenállásérték: 15 Ohm, teljesen üres tartályhoz tartozó ellenállásérték: 245 Ohm.) A két részegységnek egy közös, négy pines, elektromos csatlakozója van; egy-egy pin a tüzelőanyag-szivattyú tápellátását, ill. testelését, míg a másik kettő a szintjeladó ki- és bemeneti jeltovábbítását szolgálja.
A tüzelőanyag-szivattyú javítása, cseréje a tartály leszerelése nélkül is kivitelezhető. A csomagtérben (három üléssoros modelleknél a harmadik üléssort kiemelve) a padlószőnyeg alatt egy hat csavarral rögzített védőlemez található. Ezt eltávolítva férünk hozzá a szivattyú elektromos csatlakozójához és a tüzelőanyagvezeték-csatlakozókhoz. Ezen a nyíláson keresztül egy speciális roveres (LRT-19-009 gyári számú) szerszámmal kiszereljük a rögzítő gyűrűt, majd kiemeljük a pumpát.
A tüzelőanyag-szivattyú: 1. lángizzító tüzelőanyag csatlakozó, 2. szűrőszellőztetés
csatlakozója, 3. magasnyomású elfolyó ág (≈4 bar, hengerfejhez), 4. 0,75 bar-os
kilépő ág csatlakozója (szűrőbe), 5. 0,75 bar-os visszafolyó ág csatlakozója
(szűrőtől), 6. tápvezeték, 7. rugalmas csatlakozó elem, 8. gázolajszint-mérő,
9. szívótér, 10. durva szitaszűrő, 11. gázolajszint-mérő úszója, 12. a szivattyú
elektromos csatlakozója, 13. kétlépcsős szivattyú, 14. 0,75 bar-os visszafolyó ág,
15. elektromos csatlakozó
A tüzelőanyag-szűrő
Az ultra-finom (3-5 mikronos részecske szűréshatárú) tüzelőanyag-szűrő a jármű hátsó részén, a tartály jobb oldalán található, az alvázhoz rögzítve. Négy csatlakozó csőcsonk található a szűrőn; egy a szivattyúból érkező 0,75 bar-os nyomású ág, egy, az ugyanezen a nyomáson lévő, de már megszűrt ág, a nyomásszabályzóból a tüzelőanyag-hűtőn keresztül befolyó ág és a szűrőszellőztetés. A szűrőberendezés szűrő része leszerelhető, cserélhető.
A tüzelőanyag-szűrő: 1. szűrőtartó, 2. rögzítő csavaranya, 3. rögzítő csavar,
4. gumitömítés, 5. vízérzékelő, 6. szűrő, 7. levegő leválasztó szelep, 8. szűrő-
szellőztetés csatlakozója, 9. alátét, 10. 0,75 bar-os befolyó ág (szivattyútól)
Ha a szűrőből kilépő, a szivattyú második lépcsőjéhez visszafolyó ágban a nyomás nincs a 0,75±0,25 bar-os tűrésmezőben (20±5˚C-on, 11,5±0,1 V tápfeszültség esetén) a szűrőt le kell cserélnünk.
A szűrő vízleválasztására is alkalmas, a berendezés alján vízérzékelő található. A szenzorhoz három pines csatlakozó tartozik. Egyik érintkezőn kapja az akkumulátortól a tápfeszültséget, a másik érintkezőn a műszerfalon lévő visszajelző lámpához továbbít feszültség jelet, míg a harmadik a testelést szolgálja. Ha az érintkezőket gázolaj „köti össze” 15 mA áram folyik a visszajelző lámpa vezetékén, mely nem elegendő a LED kigyulladásához. Ha azonban a szenzorban lévő közeg víz, a 130 mA-s áram hatására kigyullad a figyelmeztető jelzés.
A tüzelőanyag-szűrő utáni nyomás mérése gyári szerszámokkal
Folytatása következik...Este
Friss beugatások