A Renault-Nissan Szövetség és a Daimler AG bejelentette széleskörű stratégiai együttműködését, amelynek keretein belül mindkét cégcsoport már rövidtávon előnyökhöz juthat, számos konkrét terv közös megvalósítása és jól bevált gyakorlataik, eljárásaik megosztása révén. A két vállalat kölcsönösen vásárol egymás részvényeiből, a Renault-Nissan Szövetség 3,1%-nyit a Daimlerből, a Daimler pedig 3,1%-ot Renault-ból és szintén 3,1%-ot a Nissanból.
Új, közös műszaki alapok kisautókhoz
A ma futó smart fortwo utódja, az új négyüléses smart és a Renault Twingo következő generációja már az új, közösen kidolgozandó műszaki alapokra épül majd. Az egyes modellek megjelenésükben alapvetően különböznek majd egymástól, de a közös műszaki alapokból adódóan közös jellemzőjük lesz a hátsókerék-hajtás, akárcsak a mai smartok esetében.
A közösen kifejlesztett modellek a tervek szerint 2013-tól jelennek meg a márkák kínálatában. A franciaországi Hambach-ban működő, smartokat készítő üzemből kerülnek ki a kétüléses kivitelek, a négyüléseseket pedig a Renault szlovéniai, Novo Mesto-i gyára készíti. Már piaci megjelenésük pillanatától, az újdonságok elektromos hajtáslánccal is elérhetők lesznek.
Hajtásláncok
A hajtásláncok területén az együttműködés a jó hatásfokú dízel- és benzinmotorok megosztására koncentrál a Renault-Nissan szövetség és a Daimler között.
A Renault-Nissan-tól három- és négyhengeres dízel- és benzinmotorok érkeznek a Daimler modelljeibe. Ezek finombeállításai és részletmegoldásai különböznek majd a Renault-Nissan modellekben használtaktól, a márkaspecifikus jellegek megőrzése érdekében. Az eredmény: kölcsönös előnyök, mindkét partner számára. A Daimler használni fogja a Renault-Nissan Szövetség motorjait, így piaci lehetőségekhez is jut, hiszen ezek az erőforrások hajtják majd a Mercedes-Benz prémium kategóriás kompakt modelljeit, a Renault-Nissan motorgyárai pedig jobb kapacitás kihasználással dolgozhatnak így.
A Daimler négy- és hathengeres benzin- és dízelmotorokat biztosít - jelenlegi kínálatából - az Infiniti számára. Az eredmény ebben az esetben is kölcsönös nyereség mindkét oldalon, hiszen az Infiniti használhatja a Daimler motorjait, amelynek révén a Daimler üzemeinek kapacitás kihasználtsága javul. A három márka a jövő belsőégésű motorjain is együtt dolgozik.
A fő cél a partnerek versenyképességének javítása a gyártási darabszámok növelése révén. Így könnyebben elérhető a gyártási méretgazdaságosság, ugyanakkor a fejlesztési költségek megoszlanak.
Kishaszonjármű együttműködés
A két cég szoros együttműködésben állapodott meg a kishaszonjárművek gyártásának terén is. A Mercedes-Benz kishaszonjármű kínálata új alapmodellel bővül 2012-től. Ezen új modell műszaki alapjai a Renault-tól érkeznek, az autó pedig a Renault Maubeuge-i gyárának sorain készül majd. Mindkét együttműködő partner profitálhat a nagyobb eladási mennyiségekből, a hatékonyabb kapacitás kihasználásból, és a befektetések anyagi terheink megosztásából. Mindezek eredményeként jelentősen csökkennek a költségek mindkét oldalon.
A kisméretű haszonjárművek területén való együttműködés mellett, bizonyos hajtáslánci elemeket is közösen használnak a márkák a jövőben. Így kisméretű dízelmotorok és egyes erőátviteli elemek is érkeznek majd a Renault-Nissantól a Mercedes-Benz Vito-ba.
Kölcsönös tőkevásárlás
A stratégiai együttműködést egyszeri kölcsönös részvényvásárlás is erősíti a három márka között. Ennek révén a cégek közösen igazodhatnak az iparági működési követelményszintekhez és kihasználhatják a kölcsönös szinergiákat. Az üzleti konstrukció lényege a 3,1; 3,1; 3,1 százalékos keresztvásárlás a Renault a Nissan és a Daimler között; kölcsönös részvénycserék révén. A Daimler 3,1%-ot kap a Renault újonnan kibocsátott részvényeiből, a Daimler 3,1%-ot kap a Renault-tól a Nissan meglévő részvénycsomagjából, a Renault 3,1%-ot kap a Daimler részvényeiből. A Renault a fentiektől függetlenül a Daimler 1,55%-át elcseréli a Nissannal a Nissan részvényeinek 2%-áért. A Renault és a Nissan kölcsönösen 1,55 %-ot birtokol a Daimler saját részvényeiből.
A stratégiai együttműködés irányítója a Renault-Nissan B.V. a szövetség és a Daimler számára is, az irányítás az újonnan létrehozott kooperációs tanácson keresztül történik. A tanácsban valamennyi fél képviselteti magát. A kooperációs tanács elnöki teendőit megosztva Carlos Ghosn és Dieter Zetsche látja el, az adminisztratív irányítás pedig a három vállalkozás legfelsőbb vezetőinek feladata.
Az együttműködés további lehetőségei
Mindkét cégcsoport célja a hosszú távú együttműködés csatornáinak és struktúrájának megteremtése, a közös tevékenységi területek számának növelése. Valamennyi márka előtt új lehetőségek nyílnak meg e stratégiai megállapodással, és az első jelentős együttműködési projektek elindulásával. Ezek között a Mercedes-Benz és az Infiniti modelljeiben használatos közös egységek és fődarabok kidolgozása is szerepel, csakúgy, mint régiós együttműködések az Egyesült Államokban, Kínában, és Japánban a Nissan, az Infiniti és a Daimler között. Ugyanakkor lehetőség nyílik elektromos hajtásrendszerek és az ezekhez való akkumulátorok együttes fejlesztésére is.
autoblog
Friss beugatások