ide kattintva

Címkék

2010 (1) 2 in 1 (1) 4x4 (1) 599 (1) ??????????????? (1) abramovich (1) agyfasz (4) akrobata (1) alkohol (1) állás (1) alma (1) alvás (1) america (1) amerika (1) angeleyes (1) anyák napja (1) áprilisi tréfa (1) arc (1) audi (3) autó (98) automatizálás (1) autószerkezet (6) avatar (2) axe parody (1) a nő és a férfi működése (1) backdoor hacking (1) bagoly (1) bakik (1) baleset (1) balfasz (27) banán (1) barna (1) barna lány (1) béka (1) benzin (1) benzinkút (1) biblia (1) bikini (1) birka (1) bmw (6) bmw m3 gts (1) bölcsész (2) budapest tv (1) bugyi (1) bukás (2) buli (5) burnout (2) cápa (1) cargo bridge (1) cars (2) cd (1) celeb (1) celebkrva (3) cici (31) cigány (1) cipő (1) cnc (1) coca cola (1) coco (1) cola (1) come play (1) corsa (1) counter strike (1) crash art (1) csaj (1) csajok (15) csatatér (1) csirke fej (1) dagadt (1) daimler (1) dal (1) dávid sándor (1) dbs (1) della (1) dér heni (1) detroit (1) diesotto (1) disznótor (8) dob (1) dobos (1) dörzsi (1) dubstep (1) elnevezés (2) elnöki gép (1) első (1) elsősegély (1) elsüllyedt (1) ének (1) epic (2) esés (2) esések (1) este (2) etető hutty (1) eva longoria (1) ezmiez (56) f1 (3) f1 malaysia (3) f430 (1) f700 (1) fagyi (1) fail (5) family guy (2) fankadeli (2) fantázia (1) farsang (1) fehérnemű (2) féktárcsa (1) fellépés (1) fenék (3) fénykép (1) férfi (1) ferrari (5) foci (3) foci vb (1) fogaskerék (3) fogatlan (1) fogkrém (1) fogsor (1) főhe (20) forma 1 (9) fotel (1) fotózás (3) frissbeton (1) ftw (1) fuck (3) fűnyíró (1) futógép (1) gallardo (3) garázs előzetes (1) gépelemek (6) gépészmérnök (1) gépész suna (1) golf (2) gömbmotor (1) google (3) grill (1) gyártás (1) gyártás3 (1) gyártástechnológia (1) gyönyörű (1) gyorshír (1) g pont (1) h1 (1) h1n1 (1) hajtástech (1) háló (1) halottas kocsi (1) harmónika (1) hegesztés (3) helikopter (1) helyesírás (1) helyzethutty (1) helyzetjelentés (1) hétfő (1) hétvége (1) hibrid (1) híd (1) hídépítő (1) hinta (1) hirdetés (2) (1) hogyan készült (1) hólapát (1) hollókoszt (1) hol a hiba (1) honda reklám (1) hool (1) hőtan (1) hummer (4) hun (1) húsvét története (1) hutty (2) huttyogás (178) hutyutyu (2) hutyutyu f1 (1) hvtm (1) idióta (15) időmérő (1) inflagranti (1) interjú (1) ipar (1) ivászat (1) izom (1) japán (6) játék (6) jég (1) jegyzet (1) jelentkezés (1) jerry springer (1) jobbik (1) jóga (1) jóreggelt (14) justin bieber (1) kamu (1) kapucsínó (1) karambol (4) kard (1) katona (1) kávé (1) kémfotó (2) képek (93) képregény (1) képrejtvény (2) kína (3) kínai (1) kispöcs (1) kocka (2) kocsi (1) kocsinyitás (1) kocsi építés (1) kolitűz (1) köpet (1) korcs (1) korcsolya (1) környezet szennyezés (1) köszöntő (1) kowalsky (1) lada (1) lambo quad (1) lánc (1) land rover (2) léé (1) lego (1) lego beton (1) legyen ön is milliomos (1) lélegeztetés (1) leszbi (2) lexus (1) (1) locsoló vers (1) logikai játék (1) lotus (1) low rider (1) luxus (1) macska (1) madonna (1) maffia (1) magyar (4) magyarok (1) magyarország (1) mami (1) mammer (1) máónika show (1) március 15 (4) mark webber (1) másnap (3) másolat (1) matrica (2) mazda (2) mcdonalds (1) mclaren mp4 12c (1) megasztár (1) melós (2) mercedes (1) mercedes f1 (1) mérés (1) mérnök (1) miert jobb férfinak lenni (1) miért jobb nőnek lenni (1) miért pont hutyutyu (1) mikrobi (1) military (1) mindenkimeghalakocsiban (1) mmk (10) mondena (1) mónika (1) monnyonle (1) mostmegmutatomavilágnakmilyenkőgazdagvagyok (2) motor (2) moto gp (1) mrbean (1) msn vonaglás (1) műábra (3) műhely (3) munka (3) murcielago (2) mustang (3) naftalin ernő (1) napivicc (3) napsütés (1) német (1) nemzeti ünnep (1) nesquik (1) nhl (2) nigger (2) nissan (1) női röpi (1) nők (16) nőnap (2) nyár (1) nyf (19) nyf hónaptár (8) óceán (1) octavia (1) okosság (1) olaj (1) olajfolt (1) operatőr (1) orosz (2) országunk (1) őrültjó (1) ozone mama (1) paint pornó (1) pálcika (2) pályabejáró (2) pamela anderson (1) panoráma (1) parfüm (1) partyarc (1) pdtdi (2) pi (1) pia (2) pillanatkép (1) pilóta (1) pimp my ride policiaj edison (1) pirítós (1) pizza maffia (1) plakát (3) poén (105) politika (1) popsi (25) porsche 918 spyder (1) póz (2) pufi fánk (1) puncivirág (1) puska (1) quadster (1) random (2) random hutty (3) reggel (1) reggeli (1) régi (2) reklám (3) renault (2) rendőr (3) rendszám (1) rénszarvas (1) repülés (2) részeg (2) retekklub (2) retró (1) reugeto (1) rezsó (1) riherongy (1) robogó (2) robotzsaru (2) román (1) románia (1) röplabda (2) rubik kocka (1) rugó (1) sabrina (1) safety car (1) sanghai (1) schmitt (1) sexy (3) shelby (1) sirály (1) sírjakvagynevessek (1) skydive (1) sör (2) sörnyitó (1) south park (1) spanyol tengerpart (1) sport (6) start étterem (2) star trek (1) star wars (1) stohl (1) stohlmageddon (1) strand (1) suna (73) suv (1) suzuki (1) swift (1) szabadkőműves (1) szabadságharc (1) szamba (1) szavazás (11) szék (1) szekér (1) szemek (1) szemtől szemben (1) szennyezés (1) szigeti (1) szőke nő (8) szombat (1) szopás (2) szurkoló (1) találmány (1) tánc (2) tanga (2) tank (1) tankol (1) tanksapka (1) tavasz (2) táviránytó (1) távol kelet (1) technika (1) tél (1) tenisz (1) terepjáró (3) teszt (2) tésztahíd (1) tevepata (1) tigris disznó (1) toiformer (1) tökéletes (1) törés (1) törésteszt (2) tornász (1) történetünk (1) totálkár (1) toyota (2) trabant (1) trianon (1) trüsi (1) tükör (1) tuning show (2) tv (1) üdv újra (1) ugrás (1) ugró hutty (1) újratöltve (1) ülőizébigyó (1) usrael (1) út (1) választás (1) városi autó (1) vasárnap (1) venom gt (1) véradás (1) verseny (1) vezetés (40) vicc (2) vicces (37) video (3) villanymotor (1) visszapillantó (1) víz (1) vízmérték (1) vulkán (1) wc (1) whiteparty (1) wpww (1) yacht (1) zebra (1) zene (8) zenvo (1) zöld pokol (1) zonda (1) zztop (1)

Mik vogymuk?

Az oldal elsősorban a Nyíregyházi Főiskola Gépészeinek készült, hogy legyen valamilyen formában egy közösségi oldal, ahol anyagot, infót, szakmai érdekességeket, linkeket, vélt és valóban humoros matériát, asszonyt, állatot ésatöbbi... lehet megosztani. Ha bármit szeretnétek küldeni nekünk a fent említettek közül, azt a lenti e-mail és egyben msn címre toljátok, de izibe!

gepesz.nyf@gmail.com

Gergelynaptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

TOP Hvtm

Friss beugatások

GYIK

Jogi huttyogás

Az oldal szerkesztői kijelentik, hogy a honlap nem áll jogi kapcsolatban semmilyen hivatalos szervezettel és/vagy intézménnyel, köztük a Nyíregyházi Főiskolával sem. A megjelent tartalmakért felelősséget nem vállalunk. Az oldal segít, de nem oktat, viszont ápol és eltakar. Saját és olvasóink szórakoztatására hoztuk létre. A szerzőket sem a MOSZAD, sem a magyar kormány és egyéb terrorszervezet nem támogatja. A szüleink se túl gyakran. Élünk a szabad véleménnyilvánítási jogunkkal. Megsérteni senkit nem szándékozunk! A valós személyekkel bármilyen egyezés a véletlen műve lehet. Vágod?!

Lapszemle - Benzines és dízel, egyszerre?!

2010.03.01. 18:28 | GUPPI | Szólj hozzá!

Címkék: autó lotus

Sokan nem tudják, hogy mit csinál a Lotus azóta, amióta kisebb jelentőségű autógyártó lett. Ezerféle autóipari fejlesztést végez a Lotus Engineering divízió, például motorokat, futóműveket, hibrid hajtásláncot és hasonlókat, leginkább külső megrendelőknek. Most egy meghökkentő kísérleti motorral álltak elő.

Az Omnivore névre keresztelt szerkezet egyelőre csupán egy korai fejlesztési fázisban lévő egyhengeres motor, amely biztató fogyasztási adatokat mutatott a mérések során. Viszonylag kis fordulatszámon a fajlagos fogyasztása lényegesen alacsonyabbnak bizonyult, mint például a ma népszerű, közvetlen befecskendezéses benzinmotoroké.

Az egy blokkból öntött henger oldalán látszik a kipufogónyílás, viszont itt egy szelep engedi ki az átöblítéskor a gázokat, szabályozott módon.

 

Gyorsan készítettek is egy diagramot, amin látszik, hogy tényleg a dízelekét közelítő (200 g/kWh körüli) fogyasztási értékeket mutat a motor. Nem kell feltétlenül tudni, mit jelentenek ezek a fogalmak, legyen elég: a rövidebb oszlop a jobb. Azt pedig nézzük el a Lotusnak, hogy a függőleges tengely skálázása nem a nullától, hanem kétszáztól indul, vagyis a valós fogyasztáscsökkenés úgy 10 százalék a sötétszürke oszlophoz képest, nem több.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A diagram a fajlagos fogyasztást mutatja az indikált középnyomás függvényében 2000/percnél. Világosszürkével a homogénkeverékes, sötéttel a réteges töltésű, közvetlen befecskendezéses benzinmotorok oszlopai.

 

Aki viszont a dízelekéhez hasonló fogyasztást vizionál, annak hadd tegyek hozzá egy kiábrándító dolgot: itt grammokról van szó, nem literekről, a kúton pedig térfogatra vesszük a motorhajtóanyagokat. És a benzin sűrűsége kisebb, mint a gázolajé, vagyis azonos fajlagos fogyasztás mellett egy dízel (l/100 km-ben mérve) még mindig kevesebbet fog kajálni, mint a benzines. Ennek ellenére a javulás jól látható, főleg kis terhelés mellett, ami a benzinmotor rákfenéje.

Persze, erre még csak szűk fordulatszám-tartományban képes az Omnivore motor, amely kétütemű. Ám nem ez a legnagyobb érdekessége, hanem az, hogy a homogén keverék öngyulladással ég el. Kivéve, amikor nem: hidegindításkor, nagy fordulatszám és terhelés mellett. Ezekre az esetekre van benne gyújtógyertya is, ilyenkor rendes szikragyújtású motorként viselkedik.

Mondjuk így: nem lenne olcsó gyártani. A kipufogó oszcilláló szelepét és a sűrítésállítót külön mechanizmus mozgatja. Nincs elősűrítés a forgattyúsházban, túlnyomáson érkezik a levegő, közvetlenül az égéstérbe.

 

Ilyen motorokkal már több autógyár is kísérletezett, a GM-nél simán HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition – homogén töltetű, kompressziógyújtásos) néven emlegették, de a Mercedes is fejlesztett hasonlót, DiesOtto néven, amelyet az F700 tanulmányautóba pítettek be. Eddig egy 1,8 literes, benzinüzemű motor adatait tették közzé, amely kétlépcsős turbófeltöltéssel és részleges kompressziógyújtással 238 lóerőt és 400 Nm-t ad le.

Bár a kompressziógyújtás hasonló jelenség, mint a benzinmotor kopogása, mégsem ugyanaz. Nagy terhelésnél valóban előfordul, hogy az égéstér valamely forró pontján, a sűrítés közben öngyulladás következik be. A HCCI/DiesOtto motorokban viszont a homogén keverék szinte egyszerre gyullad meg az egész égéstérben, és gyorsan elég, sokkal gyorsabban, mintha szikra gyújtaná meg. Valószínűleg ez is motiválta a Lotus mérnökeit, hogy az Omnivore motornak ne legyen külön hengerfeje, ezzel megkerülték a hengerfejtömítés problémáit is.

Igaz, probléma még maradt így is bőven. Például az, hogy az öngyulladás mindig szabályozottan történjen: ehhez a motort változtatható sűrítésűre készítették. Ez nem a Lotus ötlete, modellmotorokon alkalmazzák a módszert: a kompressziótér mérete egy dugattyú ki-be mozgatásával változik. Ha nagy sűrítést akarnak elérni, a dugattyút betolják, amikor viszont kihúzzák, a kompressziótér nagyobb lesz, vagyis a levegőnek nem kell annyira összenyomódnia. A motor legnagyobb sűrítése eléri a 40-et, míg az utcai autók benzinmotorjaiban 11-12-nél nem szokott több lenni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nincs külön hengerfej, így az öngyulladáskor fellépő hírtelen nagy nyomás nem tud huncutságokat okozni.

 

Itt jön elő a hatásfok kérdése. Bár a köztudatban az él, hogy a dízelmotornak nagyobb a hatásfoka, mint a benzinesnek, ezzel a tézissel csak megbukni lehet hőtanvizsgán. Azonos kompresszióviszony mellett ugyanis az Otto-körfolyamat termikus hatásfoka nagyobb – más kérdés, hogy a benzinek korlátozott kompressziótűrése miatt a klasszikus Otto-motorok megközelíteni sem tudták a dízelek 15-22-szeres sűrítését. Az Omnivore-motor tehát ott nyer sokat, hogy nagyobb lehet a kompressziója, azaz a benzin energiáját hatékonyabban hasznosíthatja. Sőt, égető szüksége van a nagy kompresszióra a szabályozottan lezajló öngyulladáshoz. A változtatható sűrítés előnye még, hogy a motor jobb hatásfokkal tud például etil-alkohollal, illetve tetszőleges alkohol-benzin keverékkel üzemelni, mint a hagyományos, négyütemű (szívó) benzinmotorok.

A motor kétütemű, ami felvet pár problémát. A levegő, amely átöblíti az égésteret, túlnyomáson érkezik a próbamotorba, vagyis ez egyenértékű azzal, mintha feltöltést alkalmaznának. A kipufogást nem résvezérléssel oldották meg, hanem egy lengő szelep nyitja-zárja a kipufogónyílást. Ennek mozgását egy excenterrel szabályozzák, vagyis ez egyfajta változó szelepvezérlés. A befecskendezést a szintén kétütemű motorokkal kísérletező Orbital cég szállította. Ennek lényege, hogy a tüzelőanyagot nagynyomású levegővel előkeverve fecskendezik az égéstérbe, így gyorsabb és egyenletesebb a keveredés.

A Lotus kétütemű motorja nem keverékolajozású, mint egy Trabanté, hanem ugyanolyan nedves karteres kényszerolajozást kapott, mint egy négyütemű motor. A trükk egyszerű: az olajlehúzó gyűrűket a dugattyú alsó részén helyezték el, úgy, hogy azok sohasem haladnak keresztül a szívó- és kipufogóréseken.

Az Omnivore motor nem túl egyszerű szerkezet, még így, egyetlen hengerrel sem, ebben a formájában drága, gyárthatatlan, tehát alkalmatlan arra, hogy forradalmasítsa a benzinmotorokat. A lengőszelep mozgatása, a kompressziótér változtatása külön mechanizmusokat igényel, arról nem is beszélve, hogy a kompressziótér nagyságát változtató dugattyút megfelelően tömíteni kell, sőt ennek külön vízhűtése van. Ebben található egyébként a gyújtógyertya és az injektor is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benzinnel, esetleg alkohollal működik, viszont őrült nagy sűrítéssel. A szikragyújtás csak ritkán üzemel.

 

A működéséről minden rizsánál beszédesebb az alábbi flash animáció (KÉPRE KATT!) a Lotustól. Az emblémára kattintva indulhat a játék. A virtuális startgomb megnyomásával beindul a motor. A kép jobb oldalán csúszkákkal változtathatjuk a terhelést (charge), a fordulatszámot (engine speed), de még a benzin-alkohol keverési arányát (fuel mix) is. Az animáción látszik, hogy mikor van szikra és mikor történik kompressziógyújtás. Ha például növeljük a terhelést, közben mozog a kompressziót változtató dugattyú, de a lengőszelep mozgása is állandóan más és más lesz. Ha ez nem lenne elég látványos, bele is zoomolhatunk a részletekbe a trapping és a VCR skáláktól balra lévő zoom-gombokkal. Ha az egérrel az i betűs körökre tévedünk, további infókat dob fel az oktatóábra. Jó motortesztelést!

 

 

 

 

 

 

 

 

totalcar

A bejegyzés trackback címe:

https://hutyutyu.blog.hu/api/trackback/id/tr61798464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása