A lóerő mértékegységgel rendszeresen találkozunk a járművek világának végtelen óceánjában búvárkodva.
Ezért egy nagyobb lélegzetvételű meghatározás a továbbra bökve.
A lóerő megnevezést egy James Watt nevű mérnök keltette életre.
A történet azzal kezdődött, hogy Watt pónikkal hozatta fel a szenet egy szénbányából, és egy megoldást akart adni arra, hogy hogyan határozhatjuk meg a rendelkezésre álló állatok erejét. Úgy találta, hogy egy póni átlagosan 22.000 láb-font munkát végez percenként. Ezt az értéket megnövelte 50%-kal és a 33.000 láb-font/perc értéket rögzítette, mint a lőerő mértékegységét. Ez az önkényes mértékegység végigkövette a századokat és megjelenik az autókon, a fűnyírón, a láncfűrészen és a porszívón is.
Amit a lóerő jelent, az a következő: Watt meghatározása szerint egy ló 33.000 láb-fontnyi munkát végez egy perc alatt. Képzeljük el, hogy egy ló szenet emel fel egy szénbányából. A ló egy lóerő munkát végez, ha 330 fontnyi szenet (kb. 149,68 kg) 100 láb (30,48 m) magasságra emeli fel, vagy 33 fontnyi terhet (kb. 14,968 kg) emel 1000 láb magasra (304,8 m), vagy 1000 font (kb. 453 kg) terhet emel 33 láb (10,05 m) magasra egy perc alatt. Bármilyen kombinációt választhatunk terhelésből és magasságból egyaránt. Ha a szorzat eredménye 33000 lesz, akkor megkapjuk az egy lóerőnyi munkát.
Valószínűleg el tudjuk képzelni, hogy nem lehet 33 000 font (14 949 kg) szenet egy csillébe rakni és megkérni a lovat, hogy menjen vele 1 lábnyi távolságot (30,48 cm) egy perc alatt, mert a ló nem képes megmozdítani ezt a terhet. Azt is el tudjuk biztos képzelni, hogy nem lehet 1 font (0,453 kg) terheléssel megkérni a lovat, hogy szaladjon vele 33.000 lábnyi (10,05 km) távolságot 1 perc alatt, mert az kb. 375 mérföld/óra (kb. 600 km/h) sebességnek felelne meg és a ló nem képes ilyen gyorsan futni.
A lőerőt más mértékegységekre is át lehet váltani. Például:
A lóerő mérése
Ha meg akarjuk tudni, hogy egy motor hány lóerős, akkor egy erőmérőre kell helyezni a motort. Az erőmérő egy terhelést ad a motorra és az erőmérő méri, hogy milyen erőt fejt ki a motor a terheléssel szemben.
A következők alapján elképzelhetjük, hogy hogyan működik egy erőmérő. Képzeljük el, hogy beindítjuk az autót, üresbe tesszük és rögzítjük. A motor olyan gyorsan menne, hogy felrobbanna (terhelés nélkül). Ez nem lenne jó az erőmérővel tud terhelést adni a rögzített motorra és meg tudja mérni, hogy a különböző terhelésekhez különböző motor sebesség (fordulatszám) tartozik. Lehetőségünk van egy erőmérőre tenni a motort, rögzíteni és az erőmérőt használni arra, hogy a motort mundjuk 7000 1/perc-es fordulaton tartsuk. Feljegyzhetjük, hogy mekkora terhelést fejt ki a motor. A következő lépcsőben a motor fordulatszámát csökkentsük 6.500 1/perc-re és jegyezzük fel a terhelést. Aztán 6000-re és így tovább. Lehetséges 500-as vagy 1.000-es 1/perces lépcsőkben mérni és a kapott eredményeket feldolgozni. Amelyik erőmérő nyomatékot mér (font-lábban), akkor a nyomatékot egyszerűen szorozzuk meg a fordulatszám/5252 értékkel.
A lőerő diagram
Ha megrajzoljuk az egyes motorfordulatszámokhoz tartozó lóerő értékeket, akkor megkapjuk a motor teljesítménygörbéjét. Egy nagy teljesítményű motor jellemző teljesítmény görbéje az alábbiakban látható (ez történetesen egy Mitsubishi 3000 twin-turbo 300 lóerős motorjának a teljesítménygörbéje)
Ahogy a grafikon mutatja minden motornak van egy csúcs teljesítménye, van egy fordulatszám, ahol a motor eléri a maximális teljesítményét. A motornak van egy nyomatékcsúcsa is. Gyakran így szokták megadni ezeket az értékeket katalógusokban: 320 LE 6500-as fordulatszámnál és 290 lb-ft nyomaték 5000 fordulaton. Ha azt mondják egy motorra, hogy "alacsony fordulaton nyomatékos", akkor ez azt jelenti, hogy a nyomaték maximális értéke 2000-3000-es fordulaton rendelkezésre áll.
Másik dolog, amit le tudunk olvasni a teljesítmény görbéből, hogy milyen fordulaton tudja leadni a maximális vonóerejét a motor. Ha hirtelen próbál gyorsítani, akkor a motort a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám közelében kell tartani. Ez az, amikor gyakran elvesszük a gázról, visszakapcsolásnál, akkor megemeli a motor fordulatszámát általában a teljesítménygörbe maximumáig. Ha ki akarnunk lőni egy közlekedési lámpánál, akkor túráztassuk a motort, hogy a maximális teljesítményhez tartozó fordulaton tartsuk és amikor a kuplungot felengedjük, akkor a maximális erő jut a kerekekre, és alázhatjuk a szuszkás nagypapákat.
Csak a tisztánlátás kedvéért:
- 1 pound = 453,59237 gramm
- 1 foot = 30,48 cm
Friss beugatások