Íme, az amerikai gépcsoda a HUMMER H1! Az eredetileg 83-tól az amerikai hadseregnek készült katonai terepjáró. A civil szférának csak 92-től Arnold Schwarzeneggernek köszönhetően volt megvásárolható „bárki” számára. Bárki aki kitudta fizetni a legkevesebb 30 millió forintot érte, de mit is kapott ezért az ember? Ezért az ember kapott egy 3,5 tonnás, 6200 cm3, 4 személyes „gépállatot” amivel gyakorlatilag bárhova felmehetett, bemehetett meg átmehetett. Szóval kisebbségi komplexussal küszködőknek csak ajánlani tudom.
A H1-es gyakorlatilag törhetetlen, ami előnye is hátránya is. Előny: ami a tesztelése során kiderült 60km/h-val áthaladt az útja akadályát képező betonfalon kisebb sérülések nélkül. Hátrány: ami az előnye az a hátránya is mivel alig deformálódik ebből adódóan kis energiát nyel el a kaszni az ütközésből, amit mi a tágas belső térben repkedve igen csak megérzünk. Szerintem még mindig jobb benne, mint vele szemben.
A karosszéria 4686 mm hosszú, tükrök nélkül 2197 mm széles és 1905 mm magas. A tengelytáv 3302 mm, a nyomtáv 1819 mm. Mindkét tengely tekercsrugóra támaszkodó kettős trapézkaros felfüggesztéssel csatlakozik az alvázhoz, amelyet hidraulikus lengéscsillapító egészít ki. Az 1,92:1 végáttétel a kerékagyak felső részén található, emiatt a féltengelyek és az alsó trapézkarok jelentősen feljebb kerültek, ami növeli a kocsi terepjáró képességét.
Az 560 mm-es lépcsőjáró magasságnak köszönhetően az ütközés gyakorlatilag lehetetlen, ütközés helyett ráfutás következik be a szembe jövők kárára! A gumiabroncsok nyomása az utastérből szabályozható. Érdekesség még, hogy a féktárcsák a differenciálművel egybeöntött házban, a hossztartó által védve kaptak helyet, így nem a kerékagyat, hanem a féltengelyt fékezik. Hummert nyomatékfüggő Zexel-Torsen differenciálokkal látták el. Ezek a vezető beavatkozása nélkül a legjobban tapadó kerekekhez továbbítják a legnagyobb nyomatékot úgy, hogy közben kompatibilisek a blokkolásgátlóval.
Fogyasztása 17-22 liter. A nagy étvágyhoz nagy üzemanyagtank dukál, a 95 literes főtartály mellett egy 65 literes segédtartály is a rendelkezésünkre áll.
Az alapfelszereltség: ABS, rádiósmagnó 8 hangszóróval, elektromos ablakemelők, központi zár, légkondícionálás, plüss üléskárpit, segéd üzemanyagtank, szervokormány. Extraként rendelhető a CD-lejátszó CD-tárral, csörlő 5400 kg teljesítménnyel, erősített alváz (ez minek), elektromos tükrök (manuálisan kicsit nehézkes), gallytörőrács, felakadásvédelem, kardánvédelem, fellépő küszöb, páncélozás, immobiliser, központi keréknyomás-szabályzó, laposan is használható kerekek, tetőfényszórók, országúti kerekek, bőr kárpitozású ülések.
A Hummer otthonosan mozog szép országunk kátyúktól hemzsegő útjain. Nem kellene sasolni az utakon a váratlannál váratlanabb helyeken felbukkanó krátereket, csak áthajtani rajtuk zökkenőmentesen. Sajnálatos módon a fogyasztása miatt a gyártását 2006-ban befejezték, így már csak másod kézből szerezhetjük be saját H1-sünk.
- Legnagyobb teljesítmény: 195 LE (3400 ford/perc)
- Legnagyobb nyomaték: 583 Nm (1700 ford/perc)
- 4 fokozatú automata váltó
- Gyorsulás 0-100 Km/h: 18.5 s
- Végsebesség: 135 Km/h
- Oldalazóképessége 40%
- Kapaszkodóképessége 60%
- Gázlómélység 762 mm
- Fordulókör átmérője: 16.2 m
- Alapár: 30 000 000 + Áfa (hosszúplatós, hardtop)
Friss beugatások